Tuesday, June 9, 2020

het niet weten...



... met betrekking tot "mijn tuintje". Binnen tuinieren gaat wel OK (op de luizen na dan), maar buiten is het drama.


Soms lijkt het binnen meer groen dan buiten.


Deze graslelies komen allemaal van een plant van mijn oma. Inmiddels kan ik ze aardig goed stekken.


Buiten hebben de planten te maken met meer bedreigingen. Meer insecten, voorwerpen die van boven vallen, duiven...


Nu vraag je je vast af wat ik bedoel met voorwerpen die naar beneden vallen... Dat zit zo, de bovenburen (ik vermoed die van de vijfde verdieping) gooien sigarettenpeuken en blikjes Red Bull naar beneden. Die eindigen geregeld op het balkon. Hoe ik mijn planten hier op moet voorbereiden is mij niet duidelijk. Op de derde verdieping waren ze stenen aan het slijpen op het balkon (daar lijkt het op) en dat gruis valt ook naar beneden. Ook kwam er weleens ander spul op de planten waarvan ik dacht dat het niet van de natuur was...


Het meest vervelende wat van boven komt zijn willekeurige vloeistoffen. De bovenste bovenburen schijnen hun balkon graag schoon te maken. Dit gaat met veel water en soms zelfs azijn en water. Dit lijkt soms als een plaatselijke regenbui naar beneden te hozen. Mijn planten (en ik) mogen hier soms van "meegenieten". Al met al wordt het tuinieren op het balkon meer tuinieren met hindernissen.
Dit bedoel ik dus als ik het heb over  "Ik weet niet goed meer wat ik met mijn balkontuintje moet doen".
Buren aanspreken lijkt niet te werken. (voor het geval iemand het voorstelt), iedere persoon onder de vijfde verdieping raadt mij af hem aan te spreken...

Voor nu is het koud weer buiten dus is het weer even rustig. Het zou voor mijn plantjes fijn zijn als het wat warmer weer wordt, maar met al die overlast die erbij komt, weet ik niet of ik er ook blij mee zou zijn.


2 comments:

  1. Het is prachtig groen bij jou binnen inderdaad! Bij ons heeft de tuin het best moeilijk door de droogte, hoewel het de laatste dagen wel wat geregend heeft.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Droogte heb ik geen last van omdat ik ze allemaal zelf water geef (maar dat is bij een tuin wat lastiger)

      Delete