Friday, February 5, 2021

Gratis ananas patroon

 


Het leek me leuk om iets met een ananas te haken, dus ik verzon dit ananas patroon. Het is gewoon een soort versiersel, een applique heet het geloof ik. Als je deze ook wil maken, hier is het patroon:

Patroon

Nodig: haaknaald 3,5, gele acryl wol

Bij elke toer wordt een keerlosse gehaakt.


Ananas

Haak een magische lus, 1 l

Toer 1: 6 v in magische lus, sluit met een hv in eerste v. (6 st)

Toer 2: 2 v in elke v, sluit met een hv in eerste v (12 st).

Toer 3: 1 v in eerste v, 2 v in volgende v tot je 18 steken hebt, sluit met een hv in eerste v (18 st)

Toer 4: [1 v in 2 v, 2 v in volgende v] herhaal tot je 24 steken hebt, sluit met een hv in eerste v (24 st) 

Toer 5: [1 v in 3 v, 2 v in volgende v] herhaal tot je 30 steken hebt, sluit met een hv in eerste v (30 st)

Toer 6: 1 v in v, 2 hst in 2 v, 2 st in 2 v, 2 st in volgende v, 2 st in 2 v, 2 hst in 2 v, 6 v, 2 hst in 2 v, 2 st in 2 v, 2 st in volgende v, 2 st in 2 v, 2 hst in 2 v, 6 v, sluit met een hv in eerste v (32 st)

Hecht de draden af. 

Nu ga ik de "strepen" op de ananas borduren met een lichtere tint geel. 

Daarna haakte ik nog een lichtgele rand om de ananas. Hierbij probeerde ik in de achterste lussen te haken. 

Blaadjes

Haak met groene acryl 6 l. 

Haak 1 l, 2 v, 2 hst, 1 st in de 6 l. 

Haak 10 l, haak 3 v, 3 hst, 2 st in de 10 l

Haak 12 l, haak 4 v, 3 hst, 3 st in de 12 l

Haak 7 l, haak 2 v, 3 hst, 1 st in de 7 l

Haak 4 l, haak 2 v, 1 hst in de 4 l

hecht af en verbind de bladeren met de ananas. Het is niet erg als de bladeren een beetje over elkaar heen vallen. 


Mijn resultaat is een beetje 'rustiek', maar het is een leuk ananasje vind ik zelf! 


2 comments:

  1. Dat vind ik heel mooi gemaakt al kan ik niet meer haken met mijn kromme vingers maar dit idee zal vast iemand overnemen. Ik kwam van vlijtig liesje af en zag je staan in de linkz party.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wat jammer dat je het niet meer kan haken, maar inderdaad, iemand anders kan het gaan haken. Leuk dat je op mijn link hebt geklikt!

      Delete