Sunday, December 8, 2019

Gratis haakpatroon: bloempje

Bloemetjes haken vind ik erg leuk om te doen! Ik haakte altijd patronen van anderen, maar ik wilde zelf ook eens iets bedenken. Het werd dit bloemetje...



Ik heb er ook een haakpatroon van gemaakt, hieronder volgt het patroon:

Nodig
Restjes katoen voor haaknaald 3

Belangrijk
Keerlossen worden niet meegerekend als steek
Elke toer wordt afgesloten met een halve vaste (het wordt in de rondte gehaakt).

Haakpatroon

T1: 4 lossen, sluit de ring met een halve vaste.
T2: Begin de toer met 3 keerlossen, haak 8 stokjes in de ring (8 steken)
T3:  1 keerlosse, 2 v in elk stokje (16 steken)
T4: 1 keerlosse, [2 v in de vaste, 1 v in de volgende vaste] * herhaal tot de laatste vaste (24 steken)

Nu wissel ik van kleur.
T5: 1 keerlossen [1 v en 1 st in eerste vaste, 1 st en 1 v in volgende vaste] * herhaal tot de laatste vaste (48 steken)
Dit zijn 12 kleine bloemblaadjes.
Hecht deze draad af.
Ik wissel weer van kleur.
Hecht deze draad aan de kant van de bloem die de achterkant wordt, aan een "dal" van de vorige toer.
6 lossen en v in het volgende "dal". Doe dit net zo lang tot je 6 lussen van 6 lossen hebt. eindig met een vaste waar je begonnen bent.

Vervolgens haak je in elke lossenlus:
1 v 2 st 2 dst 2 st 1 v (zes keer dus)
eindig met een halve vaste in de eerste vaste.
De oranje blaadjes vielen soms wel achter de 'rode', maar die kan je wel gewoon terugduwen.

Mocht je vragen hebben over dit patroon, kan je hier een reactie achterlaten.
Als je dit patroon hebt gehaakt, laat het aan mij zien, dat zou ik erg leuk vinden.


(mijn andere bloemetje samen met deze)


Het weekend is nu bijna teneinde...



No comments:

Post a Comment